Rejestr zmian
Metryka
Problematykę związaną ze stowarzyszeniami zwykłymi (podobnie jak to ma miejsce w przypadku stowarzyszeń zarejestrowanych) reguluje ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r., Nr 20, poz.104 ze zmianami).
Wydział Współpracy i Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych Starostwa Powiatowego w Złotowie, pok. 110, tel. 67 263-59-20.
WZORY DOKUMENTÓW STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
Załącznik 1 - WZÓR REGULAMINU STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
Załącznik 2 - WZÓR ZGŁOSZENIA ORGANOWI NADZORUJĄCEMU POWSTANIA STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
Załącznik 3 - WZÓR LISTY ZAŁOŻYCIELI STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
Załącznik 4 - ZAKAZ PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI PRZEZ STOWARZYSZENIE ZWYKŁE - informacja
brak opłat
Stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć swą działalność jeżeli w ciągu 30 dni od zgłoszenia jego powstania nie zakazano tej działalności (postanowienie zakazujące działalności może wydać jedynie sąd - nie organ nadzorujący!).
---------
Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia. Nie posiada ono osobowości prawnej i w związku z tym nie podlega rejestracji w sądzie.
Stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości działania:
- nie może prowadzić działalności gospodarczej,
- nie może powoływać oddziałów terenowych,
- nie może łączyć się w związki stowarzyszeń,
- nie może zrzeszać osób prawnych,
- nie może przyjmować darowizn, spadków i zapisów, otrzymywać dotacji oraz korzystać z ofiarności publicznej (pozostają więc tylko składki członkowskie).
Aby założyć stowarzyszenie zwykłe należy:
- zebrać przynajmniej 3 osoby (muszą to być obywatele polscy posiadający pełną zdolność do czynności prawnych oraz prawa publiczne, którzy ukończyli 18 lat).
- uchwalić regulamin działalności (należy sporządzić go w formie pisemnej),
Wola założycieli stowarzyszenia i uchwalenie regulaminu powodują już powstanie stowarzyszenia - nie może ono jednak podjąć działalności od razu, do tego konieczne jest jeszcze:
- zgłoszenie faktu powstania stowarzyszenia organowi nadzorującemu stowarzyszenia - staroście właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia i dołączenie do tego następujących dokumentów:
- regulaminu stowarzyszenia,
- informacji o siedzibie stowarzyszenia,
- informacji zawierającej dane osobowe założycieli wraz z określeniem przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.